Kirsten Teichert

kirstenteichert

Kirsten Teichert

Forfatter og Ergoterapeut

Hvorfor er sanseintegration så vigtig?

Fordi grundlaget for et liv i trivsel og glæde grundlægges meget tidligt i barnets liv. Indenfor de første to år, udvikles kroppens sanse-samarbejde med hjernen. Grundlaget for et veltilpasset barn og senere voksen, der har mange ressourcer, stor indlæringslyst, er robust og har overskud at give af til andre. Selv om problemer eller sorger rammer – vil veltilpassede mennesker bedre kunne takle modgang.

Ca. ½ delen af vores børn udvikler sig fint, men den anden halvdel af børnene har større eller mindre problemer med deres sanseintegration.

Koncept – Sansetrolde
– at sætte fokus på det enkelte barn – sanseudvikling
– at finde barnets ressourcer
– at sætte fokus på sanseintegration
– at være med til at skabe de bedste vækstbetingelser for børn
– at skabe trivsel og velvære for børn i dagpleje og institutioner
– at sætte fokus på kommende forældre, til små børn
– at fremme forståelse og indsigt i barnets sanseudvikling (både forældre og pædagoger mv.)
– at forebygge sanseintegrations problemer

Værdigrundlag

Det er vigtigt at støtte barnets sanseintegrations-udvikling, så tidligt i barnets liv som muligt.

De først 2 år er de vigtigste for opbygningen af fundamentet til sansernes integration i hjernen.  Hvilket har stor betydning for barets motorik, indlæringsevne, trivsel, samvær med andre børn. Der er derfor vigtigt, at sprede viden om sanseudvikling og sanseintegration – så bredt som muligt – og i særdeleshed til forældre, pædagoger og andre, der arbejder med børn.
Den forebyggende indsats er vigtig, da en forsinkelser af sanseudviklingen kan nå at rettes op og barnet kan leve videre uden sanse-udviklings-problemer. Når barnet er over 10 år, kan der stadig trænes og sansestimuleres, men det bliver en langsommere proces og knap så godt et resultat.

Vi tilbyder

Webinar, Foredrag, Workshop og undervisning i SanseIntegration – se mere under kurser

Orienteringsbesøg og sansetest af børnene – samt foredrag og undervisning tilpasset den enkelte Institutionen

Motivationssamtaler med forældre og pædagoger – katalysator i processen – opfølgning

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *