Grundkurset til sanseterapeut uddannelsen (tages online)

Sanseintegrationen udvikles med raketfart de første år af barnets liv og har stor indflydelse på barnets motorik, adfærd, koncentrationsevne, opmærksomheds-spændvidde, indlæring, selvværd, robusthed, glæde, søvn og madglæde / kræsenhed.

Det er derfor af stor betydning, at alle der arbejder med børn har denne viden om sanseintegration. Hvordan sanseintegrationen almindeligvis udvikler sig, og hvad der kan gå galt.

Med viden om sanseintegration kan du forebygge sanseintegrations-vaskeligheder og hjælpe børn, der allerede har symptomer.

Sanseintegrationens viden kan også bruges til, at styrke de ressourcestærke børn – samt hjælpe på spisevanskeligheder, gavne søvn- og / eller stressproblemer mv.

Undervisning

  • Barnets sansemotoriske udvikling
  • Sanseintegrationens betydning for barnets indlæringsevne
  • Sanserne – budbringere mellem krop og hjerne
  • Inspiration og afprøvning af sjove sanselege
  • Sanseøvelser der øger lysten til flere aktiviteter
  • Den rette mængde stimuli – i forhold til barnets udvikling
  • Hvile og søvn
  • For for symptomer på en forsinket sanseintegration
  • Forebyggelse af sanseintegrationens problemer
  • Symptomer hos børn der trænger til lidt ekstra
  • Sanselege, Legetøj og sanserum
  • Sanselegetøj med mange funktioner
  • Lege der dæmper urolige børn
  • Sanseintegrationens test
  • Indretning af sanserum

Resultatet er, at du

  • Opnår viden om, hvordan de almindelige daglige aktiviteter kan bruges til, at stimulere barnets sanser og indlæringsevne
  • Kan skabe et aktivt miljø, som giver de bedste betingelser for at udvikle optimal sansemotorik, MHP. de fysiske rammer, legetøj og de opgaver, du giveren børnene
  • Opnår viden om sanseøvelser, der stimulerer sanserne og motorikken
  • Kan stimulere og styrke barnets fornemmelse af Kroppen
  • Adgangsgivende til Sanseterapeut uddannelsen.

Målgruppe: Alle der arbejder med børn

Det får du med dig:

– Vigtig viden der kan hjælpe sarte, sensitive, klodsede og hyperaktive børn.

– Mange helt konkrete lege for små og større børn, 0 – 8 år, og du lære at lave legeredskaber, der styrker barnets sansemotorik.

– Baggrundsvinden om sanseintegration og de 8 sanser.

– Viden om barnets sanseudvikling, som sætter dig i stand til selv at udvikle forskellige sanselege.

– Adgangsgivende til Sanseterapeut uddannelsen

Vælg mellem en fast opstartsdato, hvor du vil blive tilknyttet, en lukket facebook gruppe, hvor Ina og Kirsten, hver mandag over de 5 uger forløbet vare, vil svare på spørgsmål. Eller du kan vælge, at start med det samme. Du har adgang til alt materiale i 4 måneder og skal bare ha afleveret slutopgaven inden der…

Tilmelding med opstart den 18. maj 2020 år – Du tilmelder dig herunder

Her tilmelder du dig, hvis du vil ha adgang til alt materialet på grundkurset til Sanseterapeut uddannelsen med det samme, men du har mulighed for, at være samme facebook gruppe som dem, der startede den 20. April 2020 og være med til spørgetimerne….

Hvis I er 2 veninder/kollegaer eller flere, der ønsker at tage uddannelsen og dermed kunne sparre sammen, får I 500 kr i rabat hver – kontakt Ina på mail: ina@sansetrolde.dk for mere info. herom….

20 thoughts on “Grundkurset til sanseterapeut uddannelsen (tages online)

  1. Kære Kirsten 🙂
    Jeg og min kollega er begge ergoterapeuter som arbejder med børn med forskellige former for mental retardering samt sansemotoriske udfordringer. Vi ønsker at få sat mere skub i lege der stimulerer børnene til udvikling, men vi mangler inspiration til dette. Vi kiggede derfor efter et kursus der kunne supplerer den viden i har fra vores uddannelse og så dermed det du udbyder. Vi har snakket om, om det er muligt at springe grundforløbet over, da vi tænker at vores viden og forudsætninger på nuværende tidspunkt svare til det vi kan læse at grundforløbet indeholder.
    Vi har også kigget på den workshop som du havde i juni, kommer den igen? Lad mig høre hvad du tænker 🙂
    Kh Anne Elizabeth Sørensen ergoterapeut

    1. Hej Anne
      Tak for dine spørgsmål. Jeg har fået dette spørgsmål flere gange fra ergoterapeuter – og jeg regner med I godt kan springe Grundkurset over ( dog har flere ment, at de ikke kunne undvære det, alligevel) men i arbejder jo med børn, så det tror jeg godt I kan. Det ville også være spændende, at få jer med i vores Klub på facebook, hvor I kan kommunikere med de nuværende og tidligere SanseInstrultør-studerende.
      Hvis I får mulighed for at møde op på vores øvedage, kan I også møde nogle af dem. Jeg gennegår både noget teori og praktiske øvelser –
      Lige pt. har jeg ikke planlagt nogle Workshop
      Kirsten

  2. Hej igen, og tak for svar.
    Hvis vi er to der taget kurset samtidig, kan vi så vælge at lave opgaver som en gruppe, eller skal vi afleverer opgaver individuelt?
    Vh Anne Elizabeth

  3. Hej!
    Jeg vil gerne lære mere om sanseintegration. Jeg ved allerede noget da jeg i forbindelse med min pædagoguddannelse, samt en efteruddannelse på Gøsselskolen har lært om dette emne. Men det roder lidt for mig og jeg vil gerne blive tydeligere i at kunne forklare om emnet. Jeg er mildt sagt ikke vild med online forløb, så jeg er meget interesseret i hvornår i afholder workshops.
    Mange hilsner fra Eva.

    1. Hej Eva 🙂

      Pt. har vi ikke planlagt nogle workshops, men når man køber vores kurser/uddannelse, så er der øvedage en gang om måneden i Nyborg fra kl. 11 – 16 typist en søndag, hvor der også er undervisning, som vores kursister gratis kan deltage i.

      Mange hilsner
      Ina

  4. Jeg er autodidakt motorikvejleder i indskolingen på en alm. folkeskole.
    Er kurset mest målrettet arbejdet med yngre børn – eller hvor meget er man inde over børn i alderen 6-9 år?
    Hvad er forskellen på en motorikvejleder og en sanseterapeut?

    1. Hej Helle
      Tak for dit spørgsmål 🙂 Nej, det handler om børn i alle aldre, så det kunne også være meget relevant for dig.

      Vi har fået mange henvendelser om hvad der er forskellen på motorisk træning og
      træning af sanseintegrationen (forkortes SI),min forklaring er
      kort fortalt, drejer motorisk træning sig om, at træne kroppen og dens
      muskler. Det er fint for ca. halvdelen af vores børn, der har et naturligt
      bevægelsesmønster i forvejen, og udvikler deres sanseintegration af sig selv.
      Sanseintegrationstræning, drejer sig om, at vi bevidst går ind og
      styrker sanseintegrationen, ved at træne hjerne og krop samarbejdet –
      altså opnå en balance i sansebearbejdningen og integrationen i hjernen
      Vi arbejder ud fra A. Jean Ayres videnskabelige undersøgelser og principper, for at udvikler barnets sanseintegration og dermed også sansemotorik
      fx bruger vi altid et legeredskab, så hjernen arbejder subkortikalt, når vi
      træner barnet. På den måde at bevidstheden er optaget af objektet – og
      resten af hjernen, dermed får ro til at integrere nye færdigheder.
      Barnet skal selv udføre bevægelserne (ingen passive bevægelser), og når det går godt, får de lyst til flere lege. Vi skal bare justere legene, så de passer til barnet udviklingstrin – ikke barnets alder.
      Målrettet stimulation af barnets sanser
      SI henvender sig til de børn, der ikke kan klare de store udfordringer, der er ved fælles lege med mange børn – og de mange sansestimuli omkring dem.
      Børn med SI udfordringer udgør ca. 40 %. – med større eller mindre SI
      problemer. Og der er ikke megen hjælp at hente. De er ikke ”syge nok” til, at det offentlige vil betale for den træning, de har behov for.
      Pædagoger og andre, der arbejder med børn, oplyser, at de ser flere og flere børn med motoriske problemer – og de ved ikke, hvad de skal gøre for at hjælpe børnene – til et bedre liv.

      SI barnets symptomer kan aflæses i barnets adfærd og motorik fx:
      • Overaktiv, voldsom, falder, klodset
      • Inaktiv – isolerer sig – taktil sky – ringe social kontakt
      • Svært ved at koordinere kropsbevægelser
      • Kan ikke lide at gynge, slå koldbøtter eller dreje rundt
      • Vil ikke gerne i bad, vaske hår, børste tænder, lege med vand
      • Sjældent særlig glad – ind i mellem ”overkåd”
      • Kan ikke / vil ikke – prøve nye aktiviteter
      • Lavt selvværd – trist
      • Tænker et – men oplever noget andet

      Håber det var svar nok ellers skriver du bare igen…
      Kh. Ina 🙂

    1. Hej Charlotte
      Mange tak for dit spørgsmål : ) Det er lidt forskelligt, da uddannelsens pris hele tiden stiger lidt, så det afhænger af hvor hurtig man vælger og købe selve uddannelsen, mem det er billigere og købe grundkursus og uddannelsen.
      Kh. Ina

  5. Hej Har lige et par praktiske spørgsmål.

    1. Er det er anerkendt grundkursus til sanseterapeut.? Det jeg nok gerne vil vide er, bliver der udstedt et kursus- bevis.?
    2. Hvor omfattende er den afsluttende slutopgave.?

    1. Hej Pia
      Mange tak for dit spørgsmål Hvis du har set alle undervisningsvideoerne og lavet de tilhørende opgaver, kan du sagtens lave slutopgaven på en times tid.
      Og efterfølgende vil du modtage et deltager diplom pr. mail.
      Håber det var svar nok ellers skriver du bare igen…
      Kh. Ina

  6. Hej.
    Når du skriver der skal afleveres en opgave, hvor stor er den og hvor meget tid er der tænkt at der skal bruges på den.

    1. Hej Majbritt
      Mange tak for dit spørgsmål 🙂 Hvis du har set alle undervisningsvideoerne og lavet de tilhørende opgaver, kan du sagtens lave slutopgaven på en times tid.
      Håber det var svar nok ellers skriver du bare igen…
      Kh. Ina

  7. Hej. Vi har en træner i vores gymnastik forening som gerne vil deltage i kurset. Kan fakturaen sendes til kassereren i foreningen og hvordan gøres det?

  8. Hej Ina
    Jeg er ergoterapeut og arbejder på en skole for unge/voksne (15-25) med forskellige former for handicaps og udviklingshæmning (herunder også Autisme spektrum forstyrrelser). Jeg har taget kursus i udarbejdelse af sensoriske profiler (ASP/SP2), men jeg synes jeg mangler mere inspiration til interventions delen.
    Jeg vil derfor høre om dette kursus:

    1. er relevant for den målgruppe jeg arbejder med?
    2. er undervisningen målrettet konkrete interventions aktiviteter for at fremme sansebearbejdningen?
    3. tænker du jeg skal have grundkurset, eller kan jeg få merit for den del?

    Hilsen Christina

    1. Hej Christina 🙂

      Mange tak for din mail. Ja, kurset er meget relevant, for netop den målgruppe du arbejder med. Inde på vores undervisningsside, er der opgaver for dem, der arbejder med børn og dem der arbejder med unge/voksne, så der vælger man bare selv, hvad der er mest relevant for en, men selve grundteorien er jo den samme. Ja, på kurset og selve uddannelsen vil du få konkrete interventions aktiviteter for, at fremme sansebearbejdningen. Ja, jeg tænker du skal ha merit, for grundkurset til Sanseterapeut uddannelsen, men jeg vil gerne tilbyde dig, at du kan tage vores korte introkursus gratis. Det består af del 1 fra vores grundkursus til sanseterapet uddannelsen, så kan du lige snuse lidt til det 🙂 Du får adgang her: https://sansetrolde.simplero.com/products/95424-Introkursus-til-Sanseterapeut
      Skulle du ellers have nogle spørgsmål, så skriv endelig til mig igen 🙂
      Kh. Ina
      ina@sansetrolde.dk

  9. Hej. Kan man også tage uddannelsen, selvom man er medlem jobs og holder I nogle gange workshops på Sjælland

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *